assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, March 9, 2011

PEMANDANGAN DI TDI

Setelah beberapa tahun Taman Tamadun Islam terbina, baru December lalu aku dan family berkesempatan ke sana.

 

Sebenarnya, aku tidaklah teruja sangat untuk ke sana, tapi mengenangkan anakku bersungguh nak melihat masjid kristal, maka, bila melihatkan adikku punya masa terluang, lalu aku meminta beliau menjadi driver kami.  Almaklumlah, kami tak punya transport sendiri.

 

Untuk memasuki tapak TDI, seorang dewasa dikenakan charge rm 25, sementara seorang kanak-kanak berusia 7 - 12 tahun, dikenakan rm 18.  Hai, nampaknya, kalau punya ahli keluarga yang ramai, sakitlah juga.

 

Bagi aku, yang menarik kat situ, hanyalah restoran terapung Wang Mang.  Di restoran ini disediakan makanan tradisional orang Terengganu.  Antaranya, keropok lekor, nasi dagang, laksam, laksa Terengganu dan baeberapa jenis kuih tradisional.

 

Ern! Sos Keropok lekor kat sini memang sedap.  Ha ha, jangan terkejut pula, kkeropoknya dipotong kecil-kecil, dicampurkan dengan sos dan diletakkan di dalam cup.  Harganya boleh tahan juga.

 

Sesudah selesai kami melihat-lihat replica masjid-masjid yang terdapat di situ, tiba-tiba anakku bersuara.

 

"ma, hari ni, banyak kali kita tengok wayang kan?"

 

Sambil tersenyum aku membetulkan pernyataan anakku.

 

"Kal, itu bukan wayang, apa yang kita tengok tu, hanyalah video yang ditayangkan menggunakan screen besar."

 

"oh, sebab Kal tengok kat tv, orang tengok wayang macam mana kita tengok hari nillah, dan kerusi pun sama."

 

Jujur aku katakan, sepanjang usia anakku, belum pernah sekali aku membawanya ke panggung wayang.  Bagi aku, tengok wayang ni, tak perlu aku ajar.

 

Oh berbalik semula pada kesah TDI, bagi sesiapa yang malas nak berjalan kaki, ada disediakan train untuk pusing keliling kota.

 

Seperti biasalah, sepertimana tempat-tempat pelancungan yang lain, kedai cendera mata  ada tersergam indah.

 

Tapak TDI ini terletak tidak jauh dari bangunan muzium negeri Terengganu.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.