assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Friday, August 27, 2010

IRADAT ALLAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera para pembaca budiman. Sesungguhnya Allah itu maha berkuasa dan maha menghendaki akan terjadinya sesuatu. Setiap yang terjadi dan dianugerahkan kepada kita, pasti ada hikmahnya. Kita sebagai hambanya yang kerdil hanya mampu berdoa dan terus berdoa kehadratnya, agar hidup kita berakhir dalam situasi, tempat dan cara yang terbaik. Inshaallah.

Oleh kerana saya tidak pernah mendengar dan di luar pengetahuan saya yang kerdil ini, maka pada mulanya saya agak ragu-ragu untuk percaya bahawa seorang kenalan saya mempunyai sepupu yang sedang koma sudah melebihi 20 tahun. Sehinggalah saya mendapat pengesahan dari beberapa ahli keluarganya sendiri. Demi melahirkan rasa simpati yang teramat sangat, saya meminta kenalan saya membawa saya bertemu sepupunya yang koma. Setiba saya di rumah sepupunya, mengalir airmata ini, bila saya menyentuh tubuhnya yang hanya tinggal rangka dan cara dia makan, semuanya melalui tiub yang disalurkan kkeperutnya. Menurut kenalan saya, sepupunya berkedaan begitu sejak berusia 20 tahun, dan kini beliau sudah berusia 42 tahun.

Betapa ujian dikurniakan kepada ahli keluarga kenalan saya ini, betapa hebat ujian yang ditanggung oleh sepupu kenalan saya itu. Masyaallah, itulah kebenaran hakikat yang perlu diterima oleh setiap ahli keluarganya. Terfikir dalam hati saya, andainya ia terjadi pada saya, atau keluarga saya, apakah mampu saya dan keluarga menerimanya dengan senyuman? Kini saya benar-benar bersyukur dan tidak akan sesekali mengeluh dengan kekurangan yang ada pada diri saya. Saya hanya tidak diberi nikmat pengelihatan sahaja, sementara sepupu kenalan saya telah hilang hamper keseluruh nikmat, kecuali nikmat nyawa yang masih belum mahu ditarik balik OlehNya.

Sesungguhnya setiap yang diberi oleh Yang Esa kepada hambanya, sesuai dengan kudrat yang ada pada seseorang.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.