assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Tuesday, March 30, 2010

MEMBUKA KENANGAN SILAM

Terbaca sahaja tulisanmu bertarikh 28 Mac, mindaku segera terbayang akan peristiwa lebih dua dekad yang lalu. Saat itu kita sama-sama dalam form 5. kau memang berbakat dalam penulisan sejak di sekolah rendah. Sejak kecil tulisanmu penuh provakasi. Aku tahu itu adalah caramu untuk meluahkan rasa tidak puas hatimu terhadap seseorang yang bukan lawanmu. Itu hanya sekadar pandanganku. Pun begitu aku amat berbangga punya teman yang kini sudah menjadi seorang professional.

Mengintai kembali ke peristiwa itu, ya, masih terasa hangat hatiku saat itu. Petang itu aku dan beberapa orang teman baru saja pulang dari sekolah. Seperti mana kau, aku juga bersekolah IP (inter grated programme). Belum pun sempat nak merehatkan badan, kesemua pelajar IP telah dipanggil ke dewan dan disuruh menyalin kembali surat layang ala-ala surat cinta yang penuh bahasa provokasi yang ditujukan kepada salah seorang guru asrama. Setelah selesai, syarahan pun dimulakan dengan panjang lebar oleh puan pengetua asrama yang waktu itu puan A. telingaku tak terasa hangat kerana aku langsung taktahu menahu tentang bingkisan romantis tu. Tapi setelah ku baca berkali-kali warkah puitis, naluriku mengatakan bahawa aku kenal akan bahasa itu. Tapi untuk tidak mengeruhkan keadan, aku mendiamkan diri. Tapi di kalangan rakan-rakan perempuan, tak satu pun menerka orang yang sama dalam mindaku.

Kini hari ini tulisan itu muncul kembali miski pun bahasanya tidak menjerumus kepada bahasa yang menyakitkan telinga orang yang berkenaan. Namun ganti nama yang kau gunakan bagiku amat tidak sesuai ditulis oleh seorang yang professional.

Aku langsung tidak berniat untuk mengaitkan tulisan ku ini dengan permasalah yang kau hadapi, tapi sekadar ingin menyentuh bahasa dalam tulisanmu. Tulisan yang bagiku telah membuat mindaku kembali berputar kepada kenangan silam.

Bagiku siapa pun kita, bahasa yang digunakan dalam tulisan seseorang, sedikit sebanyak mencerminkan peribadi.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.