assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Friday, March 19, 2010

KEKESALAN

Malam ini suasana amat mendamaikan. Tapi aku takbisa melelapkan mata. Entah kenapa, aku ssendiri tak pasti. Pelbagai cerita menerjah ke mindaku. Terasa ada sesuatu yang hilang dari diriku. Tapi aku tak pasti samada ia benar hilang atau sekadar ilusiku. Aku pandang sekelilingku, di sisiku ku lihat suami dan putraku lena diulit mimpi. Ini bererti aku belum kehilangan orang yang ku sayang. Namun naluriku tetap rasa kehilangan. “Oh tuhan, pertambahkan imanku. Cekalkan hatiku untuk menerima apa saja yang kau takdirkan ke atas diriku.” Doa hati kecilku. “ku tahu apa saja yang kau beri padaku, adalah kifarat di atas kesalahanku sendiri.” Manik-manik jernih mula gugur. Aku lantas bangun dan berlalu dari pembaringanku. Aku tak mahu esakkanku mengganggu lena putra dan suamiku.

Terasa pedih di dasar jiwaku. Untuk mengurangkan tekanan, aku lantas on PC lalu ku tarikan jejariku di atas keyboard. Kerana tiada telinga yang sudi menelinga masalahku, maka PC lah tempatku meluah isi hatiku. Sekurang-kurangnya ia dapat melegakan tekanan perasaanku.

“ya Allah, satu lagi watak telah kau perkenalkan padaku. Aku berterima kasih padamu tuhan, kerana sering memberi aku pengajaran melalui pengalaman.” Bisik hati kecilku. “kau terlalu agung ya Allah, kerana menciptakan berbagai watak termasuklah diriku sendiri.” Aku menarik nafas dalam-dalam, terasa berat hela nafasku. Aku tak boleh menyalahkan atau marahkan orang lain, dengan apa yang terjadi ke atas diriku. Segalanya bermula atas kelemahan imanku. Dek kelalaian diriku, ada ruang yang terluang yang membolehkan anasir luar menerobos ke dalam kamar hatiku. Aku sendiri tak tahu bagaimana kamar yang selama ini ku kunci rapi tiba-tiba terdapat lubang tanpa ku sedari. “ya Allah, apunilah aku. Berilah aku kekuatan untuk mempertahankan kesucian hatiku. Hindarkan hatiku dari terlibat dengan mengalami kekotoran dari debu-debu luar.” Doaku di dalam hati. Mudah-mudahan Allah memberi jalan seluas-luasnya untukku sucikan hatiku kembali.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.