assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Tuesday, November 29, 2011

ALKOHOL DI MANA-MANA

Terkejut juga aku bila tiba-tiba anakku beartanya tentang minuman alkohol.

Katanya: ma, alqur’an kata minuman alkohol haram bagi orang muslim, tapi saya nampak tulisan kat minuman tu ’19 tahun ke atas’, mana satu betul? Alqur’an atau tulisan kat botol tu?

Sesungguhnya sebelum ini, aku tak pernah tahu bagaimana keterbukaannya penjualan minuman alkohol di mini-mini market, kedai serbaneka atau seven Eleven. Ya, mungkin itu kelemahan aku sebagai ibu OKU pengelihatan.

Kalau sebelum ini, pada pemikiranku, minuman ini hanya dijual di restaurant-restaurant yang tidak halal sahaja, tapi rupanya, minuman ini begitu mudah didapati di mana-mana kedai kunjungan awam. dan lebih menyesak nafasku, minuman ini diletakkan di rak-rak terbuka, di mana ia boleh dilihat dengan mudah termasuklah anak-anak kecil.

Nasib baik aku punya anak yang gemar bertanya. Apa akan jadi, jika ada anak-anak kecil yang melihat sesuatu dan kemudian pendamkan di dalam diri sendiri, atau yang lebih menakutkan, anak-anak ini punya cita-cita untuk mencuba bila tiba waktunya.

Kenapa aku kata begitu? Mana tidaknya, lebel yang tertera pada minuman alkohol itu tertulis: ’19 tahun ke atas’ bukankah lebel begini mengundang seribu persoalan dalam diri anak-anak. Apa salahnya mengunakan lebel yang lebih jelas dan nyata, seperti ‘tidak halal untuk muslim’

Nampaknya, mahu tak mahu, suka atau tidak, ilmu akhirat wajib diterap ke dalam anak-anak seawal mungkin. Sekurang-kurangnya, apa yang mereka lihat sekeliling, akan dihubungkan dengan Allah, dan kita juga tidak terlalu sukar untuk menjelaskan sesuatu buruk baik jika di dalam diri mereka sudah terpahat nama Allah.

1 comment:

  1. Hello there! This article couldn't be written much better! Looking through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I most certainly will send this post to him. Pretty sure he's going to have a very
    good read. Thank you for sharing!

    Check out my web blog - grupa kreatywna

    ReplyDelete

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.