assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, June 2, 2010

LUAHAN MASYARAKAT UMUM

Assalamualaikum dan salam sejahtera para pembaca budiman. Saya menulis atas rasa tanggungjawab sesama manusia yang dalam satu komuniti. Saya menulis dari sudut kaca mata saya sendiri setelah mendengar banyak rungutan orang normal terhadap kita gulungan OKU pengelihatan. Maaf jika tulisan saya ini sama sekali tidak secocok dengan pendapat teman sekomuniti. Juga maaf andai tulisan ini mengundang rasa tidak puashati di kalangan teman-teman.

Sebagai komuniti minority, kita pasti tak terlepas dari perhatian orang awam. Apa sekali pun yang kita lakukan pasti mendapat tindakbalas positif mahu pun negatif. So,kita sebagai salah seorang ahli komuniti hendaklah berusaha sebaik mungkin untuk menterjemahkan perlakuan kita agar tidak disalah mengerti atau dipandang serong oleh masyarakat umum. Di sini saya sama sekali tidak bermaksud untuk mengajak teman-teman bersikap hipokrit, tetapi menyesuaikan perlakuan dan tatacara kita di tempatnya. Memang pada hakikatnya kita juga seperti mereka (insan normal) punya hati dan perasaan, punya berbagai kerenah, punya keinginan dan kemahuan dan pendekkata mempunyai segala apa yang mereka miliki kecuali panca indra mata. Lantas sebagai hamba Allah, maka kita tidak terlepas dari sifat-sifat negative seperti malas bekerja, sombong, suka mengumpat dan berbagai lagi sifat yang tergulung kea rah negative. Namun itu semua terkadang dilupakan begitu saja oleh sesetengah orang normal. Pada pendapat mereka kita gulungan OKU adalah istimewa lantas perangai juga tentu istimewa. Bilamana mereka sudah bergaul dengan kita gulungan OKU, barulah tanggapan sebegini terhakis dari minda mereka.

Oleh kerana saya mempunyai Pusat Reflexology, (maaf promotion) maka secara tidak langsung saya berhubung rapat dengan orang awam dari pelbagai kaum dan status kehidupan. Rata-rata customer yang datang ke pusat kami membangkitkan rasa kurang senang mereka terhadap OKU pengelihatan yang mencari makan dengan cara menjual book mark/calendar dari satu meja ke satu meja di restoran-restoran. Mereka merasakan kehadiran (penembak istilah dalam komuniti) gulungan peminta sebegini menggangu kosentrasi santai mereka. Dengan harapan agar penjual book mark/kalender ini tidak datang lagi atau cepat berlalu, salah seorang akan bertindaksegera memberi rm 1. untuk sekali dua kehadiran gulungan ini, mereka (orang awam) masih boleh terima dan pemberian mereka iklas. Tapi bilamana ianya sudah menjadi kebiasaan dan terkadang dengan muka yang sama serta boleh dikatakan di merata restoran, mereka mula memberi dengan tujuan menghalau agar tidak diganggu. Percaya atau tidak, itulah hakikat yang harus kita (OKU pengelihatan) terima.

Sebagai sebahagian dari komuniti OKU pengelihatan, marilah kita sama-sama memikirkan dan renung-renungkan luahan hati masyarakat umum. Apakah kita tiada pilihan lain? Segala jawaban ada pada diri kita. Apakah kita sanggup selamanya makan dan memberi makan keluarga kita hasil dari pemberian yang kurang baik. Sekali lagi maaf saya pohon andai tulisan ini menyinggung hati teman-teman sekomuniti. Tulisan saya sekadar mengajak kita sama-sama berfikir akan pandangan dan luahan hati masyarakat umum terhadap kita gulungan OKU pengelihatan. Apakah selamanya kita mahu dianggap mengganggu kehidupan mereka? Walhal hakikatnya jika kita lihat disekeliling, masih ada ruang lagi untuk kita mencari sesuap nasi. Bagi saya, biarlah kita hidup tidak mewah, asal rezeki yang diperolehi halal dan cara mendapatkannya juga sah dari sudut agama. Pada dasarnya mencari makan dengan cara menjual book mark/kalender dari satu meja ke satu meja adalah sah disisi undang-undang, tapi jika ianya keterlaluan dan menjadi kebanggaan,maka ianya sudah menjadi haram disisi agama. Tepuk dada tanyalah hati kita sendiri.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.