assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Monday, May 10, 2010

DUA SAHABAT

Assalamualaikum dan salam sejahtera para pembaca budiman. Cerita ini tiada kena mengena dengan yang hidup mau pun yang telah tiada. Ianya sekadar hiburan semata-mata.

di sebuah pulau kecil tinggal dua sahabat kancil dan penyu. Mereka bersahabat sejak mula penyu tersadai di pulau itu. Mereka terasa serasi miski berlainan spisis. Kancil sentiasa datang memberi bantuan tika penyu dalam kepayahan. Lama kelamaan timbul rasa sayang dalam hati kedua-dua mereka. Tapi kerana menyedari hakikat kehidupan, mereka berjanji untuk menjadi sahabat paling baik buat selama-lamanya. Mereka akan tetap Bantu membantu dalam apa keadaan sekali pun. Penyu yang memangnya berwatak pemendam dan sensitive terharu dengan pengakuan ikhlas sahabatnya kancil. Maklumlah penyu sering merasakan dirinya tidak sepandai dan sehebat kancil. Sementara kancil pula memang terkenal dengan kepintaran dan kebaikkannya terhadap seluruh isi pulau.

Tiba-tiba tiada angin, tiada rebut, penyu mula berasa akan perubahan kancil terhadap dirinya. Watak kancil tidak lagi selembut dan semesra dulu. Penyu buntu memikirkan sebab musabab perubahan angin itu. Bila penyu bertanya akan sahabatnya kancil, “hai kancil, kenapa sejak akhir-akhir ni kau berubah laku?” “aku rasa macam biasa aje, mungkin kau tu terlalu perasa kod?” begitulah jawab kancil. Maka tiada dayalah penyu untuk mencari jawaban.

Namun dengan kuasa Yang Maha Pencipta, akhirnya penyu bertemu akan jawaban kenapa sahabatnya kancil berubah laku. Dari persisiran pantai, penyu ternampak bebayang sahabatnya kancil sedang bermain-main dengan teman barunya. Tapi penyu berasa tak puashati mengapa kancil harus berubah sikap terhadapnya sedang mereka hanya dua sahabat dan bukannya sepasang kekasih. Apakah perlu ada noktah dalam persahabatan bilamana sahabatnya sudah punya teman lain? Tidakkah boleh kancil bersahabat seperti dulu dan tetap mentgajaknya bermain bersama teman barunya? Atau mungkin penyu tidak layak bearsahabat dengan kancil atas alasan berlainan spicis. Sedang kancil kini sudah punya teman sespisis dengannya.

Penyu hanya mampu mengalirkan airmata bila melihat bebayang sahabatnya bermain-main bersama teman sespicisnya jauh di daratan. Kancil tidak lagi seperti dulu sering mengunjungi persisiran pantai. kalau kancil di persisiran pun, hanya sekadar mengangkat tangan tanda mereka pernah berkenalan. Berkata penyu dalam hatinya: “sahabatku kancil, aku tetap mendoakan kebahagianmu dan kita tetap bersahabat dunia akhirat. Miski kau kini telah melupakan aku.”

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.