assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Thursday, November 7, 2013

Renungan Pagi



terlebih dahulu saya ingin mengucapkan tahniah kepada pihak PERTIS (Persatuan Islam Orang Buta Malaysia) atas kesungguhan menganjurkan program  carnival Nasyid dan Deklomasi Sajak Sabtu lalu.


Saya percaya tujuan utama pihak PERTIS melahirkan program di atas adalah untuk mendidik jiwa ahli-ahlinya agar lebih menghayati erti perhambaan kepada Allah melalui kaedah hiburan.  Namun apakah tujuan murni itu telah dapat diselami oleh rata-rata ahlinya yang hadir?


Entahlah.  Namun apa yang dapat tertangkap dek pendengaran saya, sebahagian besar ahlinya tidak langsung menghayati bait-bait sajak atau baris-baris nasyid yang disampaikan oleh para peserta.  Sedang bait-bait sajak dan senikata nasyid yang disampaikan jelas dan terang dapat mendekatkan diri kepada Allah serta menginsafkan para pendengar jika dihayati.


Telatah  sebahagian besar ahli-ahlinya yang hadir seolah-olah bukan berada di dalam wadah agama.  Nampaknya Juruacara majlis tidak berupaya membawa para hadirin untuk sama-sama menhayati bait-bait sajak dan senikata nasyid yang penuh berunsurkan ketuhanan.


Alangkah moleknya jika semua ahli yang hadir dapat menumpukan sepenuh perhatian kepada apa yang cuba disampai oleh peserta melalui sajak dan nasyid.  Sekurang-kurangnya, miski berada di majlis santai, kita masih mendapat tiga perkara:
  • melepas ketegangan minda
  • merasa lebih perhambaan kepada Yang Maha Pencipta
  • mendapat pahala dari Allah Inshaallah.


Saya dengan rasa rendah diri, memohon kemaafan andai catatan ini mengguris hati mana-mana pihak.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.