assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, June 18, 2014

Bermalam Di Pulau Mutiara3

Keesokan hari, seperti juga hari sebelumnya, sesudah bersarapan baru kami memulakan kembali explorasi.

Tempat yang pertama kami kunjungi untuk hari itu ialah Teluk Bahang.  Di Teluk Bahang terdapat pintu masuk ke Taman Negara dan boat untuk bersiar-siar di persisiran  laut Taman Negara.  Kami telah memberi peluang kepada Haikal untuk membuat pilihan apa yang ingin dilakukan.  Mungkin tidak selalu dapat naik boat, maka Haikal telah memilih untuk menaiki boat.

Setelah membayar rm 220 untuk sewan sebuah boat, kami telah dibawa oleh tuan punya syarikat boat untuk menaiki boat.  Di boat,telah menunggu pemandunya yang ramah membantu kami untuk naik ke boat.  Oh ya, sebelum pengunjung menaiki boat, setiap orang perlu memberi nama penuh kepada pendaftar di kaunter masuk.

Setiap pelancung pasti kagum dengan keindahan alam semulajadi yang masih terpelihara, lalu terbitlah pengakuan kebesaran Yang Maha Pencipta di dalam hati kecil.

Alhamdulillah, tiada sedikit pun rasa bosan dihati kami ketika di dalam boat, kerana pemandunya begitu ramah bercerita tentang persekitaran laut Taman Negara.  Kami dibawa melintasi Pantai Monyet/Monkey Beach,Pusat Penyelidikan Marrine USM serta boat juga melintasi persisiran Selat Melaka yang punya persimpangan tiga arah.  Disepanjang perjalanan kami, kelihatan pulau-pulau kecil, keteguhan gunung jerai, batu berbentuk penyu bertelur dan buaya.

Setiba di Pantai Keracut, kami diizinkan turun untuk melihat-lihat kawasan sambil menghirup kesegaran udara laut.  Di pantai ini terletak pusat penetasan telur penyu dan pameran penyu-penyu yang telah diawet.  Setengah jam kemudian, kami naik semula ke boat.

Dalam perjalanan pulang, kami dibenarkan turun di Pantai Monyet/Monkey Beach.  di sini pengunjung boleh bermandi manda.  Di pantai ini dilengkapi gerai makan, tandas dan surau.  Puas bermain air, kami berjamu selera.  Lebih kurang jam 12.30 tengah hari, boat datang kembali menjemput kami untuk pulang ke pangkalan.

Keadaan laut yang begitu tenang, membuat badan tak langsung terasa letih.  Lebih kurang jam 1.30, kami tiba semula di hotel.

Setelah memberi kesegaran kepada badan masing-masing, serta jamakkan solat asar ke dalam waktu Zuhur, lebih kurang jam 3.30 kami keluar semula dari hotel.  Kali ini kami ke Bukit Bendera.  Yalah kata orang “tak bermakna lawatan ke Pulau Pinang, kalau tak menaiki Bukit Bendera”.  Maka sebab tu kami nak melengkapkan kunjungan kami ke pulau mutiara ini.

Sesampai kami di kaunter tiket, kami dibawa terus oleh petugas di situ ke tempat menunggu keretapi.  Apabila tiba saja train, kami diberi izin untuk naik terlebih dahulu tanpa berbaris di barisan yang panjang.

Kalau sebelum ini, aku agak keliru berkenaan kenderaan apakah digunapakai untuk naik ke Bukit Bendera.  Mana tidaknya, ada suara-suara yang mengatakan ia mengunakan cable car, dan tak kurang juga ada yang mengatakan ia menggunakan keretapi.  Namun hari itu, jelas di depan mata, kenderaan yang digunakan ialah train.  Seperti mana train lrt.  Mengikut sejarah, sejak dari dulu sehingga kini, kenderaan yang digunakan ialah keretapi.  Bezanya, dahulu tradisional, sementara hari ini eletrik.

Pasti setiap pengunjung akan teruja melihat keindahan Pulau Pinang dari atas bukit.  Di atas bukit itu terdapat restaurant dan gerai-gerai menjual t.shirt serta pelbagai lagi.  Setelah puas ronda-ronda di tempat terbuka, kami masuk muzium kraft tangan burung hantu.  Di situ terdapat lebih kurang 40 negara yang mempamerkan hasil kreativiti  masing-masing.  Disebabkan petugas yang baik hati membawa kami ronda disegenap ruang sambil ramah memberi penerangan,, aku rasa terhutang pula lantas dengan rela hati  membeli beberapa buah keychain.  “erm, boleh juga aku jadikan buah tangan”  bisik hati kecilku.

Hamper jam 6.00 petang, kami turun semula ke kaki Bukit Bendera.  Kemudian kami mengambil teksi ke Persiaran Gurney.  Dek kerana Haikal belum puas merasa nasi lemak cili bilis, maka sekali lagi petang itu kami makan malam di situ.

6 Jun. Jumaat pagi lebih kurang jam 11.00,kami meninggalkan pulau mutiara untuk kembali ke Kuala Lumpur.