assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Saturday, June 14, 2014

Bermalam Di Pulau Mutiara2

Oh ya, tambang teksi/kereta sewa dari jeti ke Tanjung Bungah ialah rm 25.  sementara masa perjalanan lebih kurang setengah jam.

Setelah selesai proses “check in”, kami dihidangkan segelas minuman “welcome drink”.  Usai minum, kami naik ke bilik seperti mana nombor yang tertera pada kad kunci.

Malam itu kami hanya berehat di bilik untuk melepaskan lelah yang masih tersisa akibat perjalanan yang panjang disiang hari.  Mana tidaknya, cuba bayangkan, kami bertolak dari Kuala Lumpur jam 9.30 pagi dan tiba di Batuworth jam 5.45 petang.  Ini bermakna kami berada lebih kurang 8 jam lebih di dalam bas.  ah, letih memang letih.

Keesokan harinya selesai bersarapan, kami memulakan expedisi. Tempat yang pertama kami pergi ialah muzium 3d.  muzium itu terletak berhampiran jeti.  Berkebetulan hotel yang kami duduki tidak jauh dari bus stop, so kami mengambil keputusan untuk naik bas sahaja ke sana.

Di dalam muzium itu terdapat pelbagai lukisan yang berkonsepkan 3d.  Haikal begitu teruja melihat arca-arca yang semuanya kelihatan hidup.  Lukisan yang dipamerkan di situ merupakan ada nilai sejarah di Pulau Pinang, termasuk potret almarhum P.Ramli.

Setelah puas beligar dan bergambar di muzium 3d, kami menaiki bas ke Komtar.  Di situ kami menyelusuri jalan-jalan untuk mencari kedai urut rakan suamiku.  Sementara suamiku mendapatkan perkhidmatan urut dari kawannya, aku dan Haikal masuk ke Komtar.

Haikal seperti biasa akan mencari tempat kegemarannya, kedai buku.  Setelah menemui kedai buku Popular, dia terus ke sudut buku kegemarannya untuk membaca buku di situ.  Untuk tidak berlama di situ aku meminta Haikal memulih  dua buah buku yang diidamkan.

Setelah keluar dari kedai buku Popular, Haikal ternampak booth menjual apam balik.  Apa lagi, Haikal terus mengajakku ke booth itu untuk membelinya.  Aku menurut sahaja karna aku tahu  apam balik merupakan  kuih kegemarannya.  Ern, enak juga rasanya.  Harga?  80 sen/kupang sekeping.

apabila aku menerima telephone dari suamiku yang menandakan dia sudah selesai, aku dan Haikal pergi ke kedai urut kawan suamiku.  Kemudian kami bertiga kembali menyelusuri jalan-jalan di situ untuk mencari gerai kari kepala ikan Line Clear yang menjadi bualan ramai orang di KL.

Sebenarnya aku dan Haikal tidaklah gemar sangat kari mamak ni, namun demi meraikan keinginan suamiku, kami berdua turutkan saja.  Usai menjamu selera nasi dan  kari kepala ikan, kami teruskan lagi ronda-ronda di Penang Road untuk mencari kedai Calostar pula.  Di mana kedai Calostar adalah kedai borong menjual jeruk pak Ali.  Di kedai ini, pelanggan boleh meminta pekedai membungkus jeruk mengikut kehendak sendiri.  Pelanggan juga boleh meminta campuran buah mengikut citarasa.  Dan lebih special, pelanggan juga boleh merasa sebelum membeli.  Jeruk-jeruk buahan itu dijual dengan harga rm 13 1 kilogram.

Setelah kaki masing-masing sudah minta direhatkan, mentelah lagi bungkusan jeruk berat ditangan, kami mengambil teksi/kereta sewa sahaja pulang ke hotel.

Setelah melunaskan hak Yang Maha Esa, dan kaki sudah gagah berjalan kembali, kami keluar semula dari hotel lebih kurang jam 5,30 untuk ke Gurney Drive/persiaran Gurney.  Di situ terdapat deretan gerai yang menjual pelbagai makanan.  Oleh kerana kami sampai agak awal, maka tak banyak lagi gerai yang beroperasi.  Antara makanan yang menjadi pilihan kami, nasi lemak cili bilis, laksa penang yang kuahnya pekat dan sedap, rojak pasambok, (maaf kalau tak betul spelling) dan chok udang.  Erm chok udang kat sini agak special.  Kenapa?  Chok udang dicampur popia goring dan tahu goring yang bagi aku enak rasanya.

Usai menjamu selera dan ronda-ronda alakadar, lebih kurang jam 7.15 kami pulang ke hotel dengan menaiki bas.