assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, January 22, 2014

Bual Kesihatan



Pernahkah anda melihat pokok ini?  Saya kira tentu ramai di antara kita telah melihat dan menanamnya sendiri di rumah.




Pokok ini spisis rerumput.  Apa dia?  Pokok sayur yang sedang glamour?  Ooh, bukan,  ianya dari gulungan herba.  Nama pokok ini, “sabah snake grass” atau “daun belalai gajah”.




Pokok ini menjadi begitu popular apabila pada tahun 2011, salah sebuah akhbar tempatan menyiarkan gambar seorang lelaki tionghua bersama pokok ini yang telah membuat pengakuan bahawa daun pokok “ssg” telah menyelamatkan beliau dari cancer tahap 4.




Tak percaya?  Jangan begitu.  Semuanya atas kehendak Allah.  Segala ciptaannya di alam ini pasti ada kebaikannya, hatta tikus sekali pun.




Daun pokok ssg dikatakan dalam katagori herba sejuk.  Dan saya sendiri telah mencubanya.  Di mana seminggu lalu ketika anak saya mengalami demam tonsil, suhunya meningkat panas tiba-tiba.  Maka teringat akan bacaan saya terhadap daun pokok ssg, maka saya memetik lebih kurang 10 helai, kemudian saya ramaskan didalam semangkuk air, kemudian saya sapukan keseluruh kkepala serta badan termasuk muka, di bawah dagu dan lehernya.  Alhamdulillah, dengan kehendak Allah pentadbir sekelian alam, suhu badan anak saya menurun.



Disamping memberinya ubat demam, saya mengulangi Perbuatan di atas setiap kali suhu badannya meninggi.  Dalam masa dua hari, anak saya pulih sepenuh dari demam.  Kalau sebelum ini, demam tonsilnya akan berlarutan lebih kurang seminggu sehingga terpaksa diberi antibiotic untuk mendapat sembuh sepenuhnya.



Untuk percaya, cubalah sendiri.  Tetapi perlu diingat, segala anugerah datang dari Maha Pencipta “Ya Rab”.  Sebagai hamba, kita disuruh meminta dan berusaha.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.