assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Monday, June 18, 2012

SIMBANG TENGAHARI

Aku sememangnya belum terlatih untuk menghadapi situasi di bawah:

 

Anak buah:  "saya nak keluar."

 

Aku:  "nak pergi mana?"

 

Anak buah:  "taktahu."

 

Aku:  "dengan siapa?"

 

Anak buah:  "tak tahu."

 

Aku:  "nak balik bila?"

 

Anak buah:  "tak tahu."

 

Timbul bibit-bibit geram dalam hati.

 

"kalau dah tak tahu nak ke mana dan dengan siapa pun tak tahu, buat apa keluar."  Detikku dalam hati.

 

'taktahu'  menunjukkan tiada perancangan.  Bila tiada perancangan, banyak buruk dari baiknya.

 

Hmm,  nampaknya bukan mudah menghadapi anak akhir belasan yang baru terlepas dari kongkongan ibu ayah.

 

Bagi aku, main-main  tarik tali adalah cara yang terbaik dalam membentuk anak-anak remaja masa kini.

 

Bila anak mencecah belasan tahun,  mereka mula hendak keluar dengan kawan.  Di sinilah, peranan ibu ayah, sebagai pemantau profesional dituntut.

 

Aku rasa, ketika inilah, 'time management' diperkenalkan.  Agarmereka sentiasa merancang sebelum melakukan sesuatu,  dan dengan ini, memudahkan kita meluluskan atau menasihat/berbincang,jika didapati apa yang dirancang itu kurang baik.

 

Bila amalan ini sudah sebati dalam diri,  Inshaallah, biar berbatu mereka berpisah dari kita, ianya tetap menjadi rutin.

1 comment:

  1. terima kasih atas teguran terhadap ejaan salah yang sering saya lakukan. Inshaallah, saya akan lebih peka dengan ejaan saya.

    ReplyDelete

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.