assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Tuesday, April 13, 2010

UJIAN DALAM ISLAM

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca budiman. Rancangan “Tanyalah Ustaz” siaran 2nd - 4th April membincangkan tentang ujian dalam islam. Jadi, di sini saya ingin berkongsi dengan para pembaca beberapa infor yang dapat saya ambil dari rancangan tersebut. Ceramah dalam rancangan kali ini diberi oleh ustaz Roslan. Seorang penceramah bebas.

Ujian boleh diturunkan kepada kita dalam 3 bentuk: al-iktilak, alfitnah, almehnah.
***Al-iktilak (suatu bentuk bebanan) yang diuji keatas kita. Contoh: menghadapi penyakit kronik, kehilangan harta benda atau kemalangan. Samada ianya diberi kepada kita maupun keluarga.
***Alfitnah ialah suatu ujian yang diberi kepada kita berbentuk fitnah (cerita kurang tepat atau sama sekali tak benar).
***Manakala almehnah adalah ujian yang berbentuk kematian. Ianya terjadi kepada orang yang paling kita sayang.

Menurut penerangan ustaz Roslan lagi, ujian dan azab ada perbezaannya:
***ujian adalah suatu musibah untuk menilai sejauh mana tahap keimanan dan kesabaran hambanya.
***azab suatu kejadian yang lebih berat, impaknya lebih beesar dan dahsyat. Allah boleh menurunkan kemusnahan mutlak yang melibatkan seluruh masyarakat setempat atau sejagat.

Seseorang yang tidak beriman tetapi masih diberi rezeki dan kekayaan melimpah ruah orang ini diistilah sebagai (istijuraj). Tetapi ingat, orang-orang seperti ini sama sekali tiada keredhaan dari Allah.

Mudah-mudahan kita mendapat sedikit ilmu dari perkongsian ini. Bersamalah kita mempertingkatkan tahap keimanan dan kesabaran kita.

Yang baik itu dari Allah. Yang salah sesungguhnya dari kelemahan saya sendiri.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.