assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Monday, December 23, 2013

Lontaran Hati



Setelah lebih kurang 3 minggu berehat dari menimba ilmu secara official, hari ini dengan semangat baru dan di tempat yang baru, Haikal memulakan kembali tugasnya sebagai seorang pelajar.


Oh ya, kenapa di tempat baru?  Karna semangat  dia ke sekolah di tempat lama begitu merudum sekali, sehingga menjunamkan minat dan prestasi pembelajarannya.


Dalam pemerhatianku sebagai ibu serta insan yang paling akrab dengannya, dua pertiga tahun 2013 dilalui oleh Haikal tanpa semangat jitu untuk ke sekolah.  Kerap terucap dari bibir comelnya setiap pagi, “tak best nak sekolah”.  Andai tahun-tahun sebelum ini, dia sering meluahkan kembali kepadaku setiap ilmu yang baru dikutip dari gurunya, tetapi 2013 dia kurang bercerita perihal pembelajarannya didalam kelas.  Topic ceritanya lebih memusat perihal apa yang berlaku di luar bilik darjah.


Ketidaan semangat dia meraih ilmu sangat memeningkan kepalaku.  Setiap kali aku cuba bertanya tentang topic pembelajarannya di dalam kelas, dia hanya menjawab mendatar “biasa aja.”


Demi menyuntik semangat untuk dia seronok meraih ilmu secara official, aku tiada pilihan, terpaksa menghijrahkan tempat pembelajarannya.  Mudah-mudahan di tempat baru, pakaian baru, suasana baru, ruang pembelajaran baru dapat meninggikan kembali semangat serta minat untutk dia meneroka ilmu.


Sebagai ibu ayah, kita hendaklah sentiasa peka dengan perubahan yang berlaku terhadap tingkah laku anak-anak.  Islam meletakkan anak-anak adalah amanah dari Allah,  maka, jalankan amanah itu sebaik mungkin.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.