assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Sunday, December 20, 2009

coretan buat ibu

Assalamualaikum dan salam saying buatmu ibu. Dengan rasa penuh kasih-sayang, ku hulurkan ribuan kalungan doa buatmu ibu. Moga kau dalam lindungan allah tiap masa dan ketika ibu.

Tika ku tarikan jejariku di atas keyboard, hati dan perasaanku tertumpu hanya padamu ibu. Masih segar dalam ingatanku, bagaimana aku meronta dan menangis agar aku tidak dilepaskan kepada insan-insan yang tidak ku kenali. Aku lihat airmatamu bercucuran ibu. Katamu “mek harus ke sekolah, mesti jadi orang pandai, dan bila besar nanti boleh hidup senang.” Sambil memeluk dan mencium diriku. Begitulah pujukanmu setiap kali kita harus berpisah setelah tamat cuti sekolah.

Bila menjangkau remaja, lain pula kerenahku ibu. Tak mungkin ku lupakan betapa hancurnya hatimu ibu bila mana aku sering merajuk andai permintaanku tidak ditunaikan. Sekali lagi ku lihat airmatamu tumpah tika ku ugut tak mahu balik lagi hanya kerana kau terlupa belikan beg sekolah idamanku. Maafkan aku ibu atas segala sikapku yang menyakitkan hatimu ibu. Ku tahu bu, betapa kau menyayangiku dan memberi perhatian yang lebih pada diriku. Aku benar-benar insaf kini dan aku berjanji pada diriku, akan ku jaga hatimu seperti mana kau menjaga hati dan perasaanku ibu.

Kini bila ku dewasa, ku mengerti erti kepayahanmu ibu, erti tangisanmu ibu, erti kemarahanmu ibu jua erti titisan peluh yang mengalir dari tubuh mu ibu. Apa yang kau lakukan demi kasihsayangmu untuk seorang insan yang bergelar anak. Miski pun anakmu ini tidak sesempurna anak-anak yang lain, namun kau tak pernah membezakan antara diriku dan mereka. Kini ku tahu bu, bukan senang menjadi seorang isteri dan ibu.

Alhamdulillah bu, doamu dimakbulkan allah, anakmu kini hidup penuh kebahgian dan dilimpahi rezeki yang tak terhingga kenikmatannya. Inshaallah bu akan ku jaga dan ku amalkan setiap amanat yang kau berikan untukku bu. Akan ku pelihara hubunganku dengan dia yang maha esa bu.

Terima kasih ibu untuk ke sekian kalinya. Jasa dan pengorbananmu terlalu besar buat diriku bu. Tak mungkin terbalas oleh anakmu ini. Aku hanya mampu berdoa kepada yang esa agar ibu tetap dalam peliharaannya dan akan ku cuba lakukan yang terbaik untukmu dalam meniti usia tuamu bu.

1 comment:

  1. anugerah yang terbaik untuk anak anak.. pada yang mengerti pengorbanan, kasih sayang yang dicurahkan, didalam suka maupun duka, kasih ibu hingga akhir zaman.

    ReplyDelete

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.