assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, July 16, 2014

Musa Alhafiz



Kisah Musa Alhafiz iaitu seorang anak kecil dari Bangka Indonesia telah menjadi bualan di kalangan pencipta alquraan.  Betapa tidak, anak ini begitu hebat, karna dalam usia belum sampai 6 tahun, 30 juzuk alquraan telah tersemat didalam dadanya.


Baru-baru ini hotel Depalma yang terletak di daerah saya telah mengundang anak kecilyang hebat ini.  Berkebetulan, pada tahun ini, Haikal memilih untuk bersolat terawih di situ, maka penuh keterujaanlah dia untuk bertemu mata dengan Musa Alhafiz.


Di dalam hati saya berdoa, agar dengan melihat sendiri kehebatan Musa Alhafiz, akan memberi semangat dan dorongan untuk Haikal terus berrusaha menghafaz serta memartabatkan alquraan didalam dadanya lantas terlahir kedalam akhlaknya.


Ah, hebat, memang hebat anak kecil yang bernama Musa Alhafiz itu.  Dia boleh menyambung apa saja ayat yang dibacakan oleh orang ramai.  Apa bila ditanya surah apa, tanpa teragak-agak, anak kecil itu menjawab dengan senang hati.  Hafazannya juga baik, bertajuid kemas.


Setiap kali Musa alhafiz menyambung ayat yang diberi orang ramai, maka tersentuhlah setiap hati-hati hadirin terutama di kalangan ibu-ibu.  Di dalam hati masing-masing pasti tercuit, “apakah aku mampu membentuk anakku seperti ibu ayah Musa Ahafiz membentuk beliau?”


Sekalung tahniah ingin saya beri buat ibu ayah Musa Alhafiz.  Atas keyakinan pada  tali Allah dan usha bersungguh kalian, Musa telah menjadi alhafiz dalam usia yang terlalu muda.


Marilah kita sama-sama mendoakan agar Musa terus istiqamah dengan alquraan serta beliau dilindungi Allah dari ujian kekotoran hati dan jiwa.  Mudah-mudahan Musa akan menjadi pembela islam suatu hari kelak, Inshaallah.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.