assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Wednesday, June 11, 2014

Bermalam Di Pulau Mutiara (Pulau Pinang)

Alhamdulillah, dengan izin Allah, minggu lalu kami tiga beranak telah bermusafir ke utara semenanjung iaitu Pulau Pinang.  Kami bermaustautin di sana selama tiga malam, empat hari.

Malu pada diri sendiri, kerana disepanjang usiaku, itulah kali pertama aku menjejakkan kaki di pulau mutiara itu.

Dek kerana tiada pilihan, disebabkan tiket keretapi dan flight telah sold out pada tarikh yang kami kehendaki, maka terpaksalah kami ke sana dengan menaiki bas.  aku sengaja membeli tiket bas yang berhenti di Batuwoth, untuk memberi peluang Haikal sesekali merasa menaiki ferry.

Ah, diawal perjalanan, kami telah diuji.  Atas ketentuan Allah, bas yang kami naiki telah membuat ragam.  Tepat bas berada di tengah-tengah jambatan Sungai Perak, tetiba bas berhenti.  Para penumpang telah diberi tahu oleh pemandu bas bahawa batang geer patah.

Nasib aku dan penumpang bas agak beruntung, kerana terdapat seorang penumpang yang suka membuat lawak.  Sekurang-kurangnya tidaklah kami tertekan ketika menunggu geer bas diperbaiki.

Selang beberapa minit setelah pengumuman batang geer patah, tetiba sekali lagi pemandu bersuara memberitahu bahawa penghawa dingin terpaksa di off kerana engine pula buat hal.

“kami minta maaf banyak-banyak, kerana kerosakkan engine agak serius, maka saya tak tahu berapa lama bas ini boleh berjalan kembali.”

Beritahu pemandu bas dengan suara yang mendatar.  Mungkin terselit rasa kesal dihatinya .

Penumpang lawak yang sedari tadi asyik mengeletek hati para penumpang lain, mula kehilangan idea.

Anak-anak kecil yang sedari tadi sedang lena mau pun leka bermain mula merengek-rengek kepada ibu mereka.  Mungkin anak-anak itu sudah mula rasa kurang selesa disebabkan kepanasan.  Untuk membawa anak-anak keluar bas, tak mungkin, kerana mentari sedang memancar terik dan berkebetulan saat itu tiada angin yang bertiup.

Bersyukur aku didalam hati, kerana Haikal sudah besar dan mampu melawan kepanasan dengan meminum air yang banyak.

Di luar bas, kedengaran pemandu sedang sibuk menalifon ke sana sini meminta bas-bas yang tak penuh penumpang agar berhenti mengambil sebahagian dari penumpangnya.

Alhamdulillah, sebuah bas demi sebuah bas berhenti untuk mengambil penumpang dari bas aku yang rosak.

Pemandu bas telah bertindak bijak, dengan memberi laluan kepada keluarga yang mempunyai anak-anak kecil terlebih dahulu.  Ketika aku tiga beraanak berlalu, yang tinggal hanyalah orang-orang dewasa sahaja.

Alhamdulillah, setelah melalui perjalanan yang agak panjang, lebih kurang jam 5.45, kami tiba di Batuworth.

Setelah menyegarkan badan dengan mengambil sedikit minuman dan menjamah sedikit makanan panas, kami menaiki ferry masuk ke pulau.

Kami selamat sampai ke tempat penginapan kami di hotel Central Seaview Tanjung Bungah lebih kurang jam 7.00 petang.