assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Friday, September 13, 2013

Macam-macam



Setiap dari kita pasti pernah melalui situasi luarjangka.  Maka saya kira reaksi kita waktu itu juga diluarjangkaan.  Situasi itulah yang saya alami seminggu lalu.


Ahad lalu, saya dan Haikal berkesempatan ke rumah terbuka MAB.  Seperti biasa, setiap ke MAB (Malaysian Association For The Blind) di Brickfields, saya lebih suka menggunakan perkhidmatan lrt dan monorail.  Walau pun masa perjalanan kami sedikit panjang, tetapi ianya dapat menjimatkan kos transport kami.


Saya tidaklah hendak bercerita panjang tentang rumah terbuka MAB, kerana saya tidak berjumpa dengan sesiapa pun kawan blind di sana.  Saya hanya bertemu dan berbual dengan orang rombongan Tengku Azlan dari Pahang, itu pun kerana berkebetulan duduk semeja.


Setelah menjamah beberapa jenis makanan yang dibawa oleh para sukarelawan kepada kami, satu jam kemudian, saya dan Haikal melangkah pulang.


Oh ya, tahniah saya ucapkan kepada MAB, kerana rumah terbuka kali ini begitu ramai sukarelawan.  Maka dengan itu saya kira mudahlah para pengunjung blind-nya nak mengaccess makanan.


setiba di stesin lrt Ampang, saya dan Haikal melangkah keluar dari train.  Kami berjalan tenang kerana orang tidaklah ramai, maklum saja hari minggu.


Ketika saya sentuhkan kad rapid ke mesin untuk keluar setesin,  palang pun terbuka, belum sempat saya melangkah, tetiba ada orang dari arah sebelah saya berlari menerobos palang yang sepatutnya terbuka untuk saya.  maka tertutuplah palang.  Lalu tepaku saya di situ.  Seketika kemudian datanglah petugas lrt lalu dibuka palang secara manual untuk saya.  Sementara makhluk asing tadi sedang disoal siasat oleh petugas lrt kenapa tidak menggunakan kad sendiri.  Pelbagai alas an yang diberi oleh makhluk asing tersebut.  Apa kesudahannya, tidakla saya tahu.


Hmm, itulah kehendak Allah.  Dan itulah rencah kehidupan.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.