assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Thursday, October 13, 2011

BERHATI-HATI

Pemanggil: “hai, selamat petang puan.”

Saya: “ya, selamat petang.”

Pemanggil: “ini puan so and so?”

Saya: “ya, saya bercakap.”

Pemanggil: “saya buat panggilan dari telekom. Streamyx puan telah terpilih untuk menerima hadiah. Puan bakal menerima policy assurance berjumlah rm 60 ribu.”

Saya: “ha! Betul ke dari Telekom?” sedikit teruja.

Pemanggil: “ya, betul. Takkan nak tipu. Number IC puan.. puan guna streamyx sejak 208 kan?”

Saya: “jenis policy?” bertambah sedikit lagi keterujaan bila butir peribadi saya sah.

Pemanggil: “Kemalangan. Puan ada email?”

Saya: “erm, ada. Kenapa?”

Pemanggil: “kami akan hantar policy melalui email. Puan ada kredit card atau ATM card?”

Mendengarkan hantar policy hanya melalui email, ditambah lagi pertanyaan tentang kredit dan ATM card, keterujaan saya mula mengendur. Lebih-lebih lagi, menyedari akan kekurangan diri, sesuatu yang tak masuk akal begitu mudah untuk mana-mana pihak memberi policy assurance Kemalangan kepada seseorang yang berstatus OKU.

Saya: “email saya.. untuk kredit dan ATm card tunggulah esok-esok.”

Mendengarkan kata-kata saya yang akhir, terus pemanggil memutuskan talian dengan kata-kata:

"kami ikhlas."

Untuk pengesahan, saya membuat panggilan ke 100, lantas menceritakan perihal perbualan saya dengan pemanggil misteri tadi kepada pegawai bertugas.

Rupa-rupanya, saya bukanlah orang pertama menerimapanggilan misteri yang beroleh assurance policy Kemalangan. Menurut pegawai itu lagi, telah ada 4, 5 orang membuat panggilan ke Telekom mencerita perihal yang sama. Lebih malang lagi, ada yang telah memberi number ATm card kepada pemanggil misteri tersebut.

Hai nampaknya, dalam kehidupan kita hari ini, memerlukan sikap berhati-hati dan waspada ditahap yang paling maximum. Kemudian disertakan penyerahan diri kepada YANG MAHA PENCIPTA (tawakal) sepenuh hati. Mudah-mudahan kita semua sentiasa dilindungi dari segala bencana.

Mudah-mudahan kesah saya boleh dijadikan panduan, jika menerima panggilan misteri yang mengatakan anda telah mendapat apa-apa policy assurance secara percuma.

Apa-apa pun, usahlah terlalu ringan mulut untuk memberi butir-butir sensitif seperti number pin ATM mau pun kredit kepada sesiapa saja. Masa kini kita harus meletakkan peratus ketidakpercaya lebih tinggi dari peratus kepercayaan kepada sesama manusia terutama orang yang tak dikenali.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.