assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Monday, December 6, 2010

ISTIMEWA BUAT Z

Assalamualaikum teman. Saat ku tarikan jejari ini di atas keyboard, kau tika ini dalam perjalanan pulang ke daerahmu. Dari jauh, ku susun sepuluh jari memohon kehadrat ilahi,agar temanku selamat tiba di daerahmu pagi esok.

Teman, sepertimu, aku juga tidak pernah duga akan pertemuan ini. Sesungguhnya itulah kebesaran Allah. Terlalu jauh masa memisahkan kita. 25 tahun satu masa yang amat panjang.

Teman, saat kau melafazkan untuk bertandang ke rumahku, amat teruja ku rasakan. Mana tidaknya, inilah pertama kali kita bakal bertemu, setelah 25 tahun berpisah. Dan Isnin, 29 November, telah menjadi saksi pertemuan antara kita.

Teman, sungguh terharu hatiku, kerana kau sudi bermukim di rumahku selama seminggu. Banyak cerita lama diselak kembali. Kamar memorimu lebih padat menyimpan kesah-kesah kita. Ya, masih ku ingat lagi gelaran “tiga serangkai” untuk kau, aku dan S. betapa akrabnya kita bertiga tika itu, sehingga Guru Besar asrama sendiri memberi gelaran itu untuk kita. Ke mana sahaja, ada S,pasti ada kau dan aku. Dan begitulah sebaliknya.

Teman, maafkan aku kerana tak banyak infomasi tentang kawan-kawan lain dapatku konsikan denganmu. Miski aku dan mereka tinggal di daerah yang sama, namun aku tak banyak terdedah dengan perkembangan mereka. Semakin berusia, ku rasakan, semakin jauh masa memisahkan aku dan dunia mereka. Seperti yang telah ku kabarkan padamu, aku lebih banyak menghabiskan masa di rumah sendiri. miski rumahku tak seindah teratak mereka. Pun begitu, aku tetap menghargai dan bersyukur dengan kurniaan ilahi buat kami sekeluarga.

Teman, sekali lagi, terima kasih yang tidak terhingga ku ucapkan buatmu atas kesudianm mengunjungiku. Aku juga memohon jutaan maaf andainya layanan aku dan keluarga tidak menepati citarasamu. Percayalah temanku, Aku telah cuba melakukan yang terbaik untukmu sahabatku.

Mudah-mudahan, kita dapat bertemu lagi jika diberi kesempatan oleh Dia Yang Maha Esa. Harapanku, pertemuan kali ini bakal menjadi kesah indah dalam hidupmu dan dapat kau simpan dalam kamar memorimu sebagai satu lagi cerita manis antara kita.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.