assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Monday, June 28, 2010

RINDU PENYU TIADA YANG TAHU

Dalam air, aku seolah nampak akan cahaya sang bulan.. namun bila ku memandang ke atas, di mana cahayanya?  Entah aku sendiri tak pasti..

Lantas sekali lagi aku merenung ke dalam air, ya, jelas kelihatan cahaya dari sang bulan. ya, aku pasti itu simbahan dari cahayanya..

 

Tapi kenapa ia tidak kelihatan di atas sana?  Apakah mataku tidak mampu memandang reality?

Berkali aku ulangi perbuatan yang sama, namun hasilnya tetap seperti tadi..

 

Letih dengan permainan minda sendiri, aku lantas membiarkan saja..

Biar cahaya itu ku nikmati keindahannya dalam bayangan.  Andai itu lebih membahgiakan, aku pasrah..

 

Setelah ku tatap diri sendiri, aku mengerti kini, cahaya itu bukan hak mutlakku.  Cahaya dari bulan hanya untuk menemani malam dan tugasnya memberi keceriaan serta menerangi malam.  Kerana itu tugas yang telah dianugerah ilahi kepada sang bulan..

Kenapa aku harus terus mengharap cahayanya menyimbahiku sepenuhnya?  Cukuplah aku menikmati biasannya.  Bersyukurlah dengan apa yang aku nikmati kini.  Aku wajib redha dengan pemberian rahmat dari  Dia..

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.