assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Thursday, August 20, 2009

ragam anakku

Ahad 28 June yang lalu adalah birthday Azim. Azim ialah kawan tadika haikal. Seminggu sebelum itu parents azim telah mengedarkan invitation card untuk semua anak-anak di tadika itu,.

Setiap hari haikal akan mengingatkan kami untuk ke party rakannya itu. Dan setiap kali itu juga aku akan memberitahunya yang kita tidak dapat hadir ke party tersebut atas alasan tertentu. Maklumlah kami tak punya transport untuk ke sana. Memanglah boleh kami menaiki taxi untuk pergi, tapi bila nak pulang, akan menimbulkan masalah buat kami. Selalunya kalau di kawasan rumah orang-orang kaya, taxi agak susah. Lagi satu aku juga tak pernah menganali parents azim.

Di pagi ahad haikal mula menyebut yang hari itu adalah birthday kawannya. Pada mulanya dia sekadar mengingatkan aku saja, tapi lama-kelamaan dia mula merengek nak pergi. Dalam hatiku hanya allah yang tahu betapa sebak dan kasihan melihatkan kelakuan haikal yang tak putus-putus merengek untuk pergi ke party itu. Dengan spontan aku menadah tangan sambil berdoa agar haikal faham keadaan kami “ya allah kau hentikanlah haikal dari menangis dan fahamkalah dia akan keadaan mama dan papamya.” Tanpa diduga haikal seolah-olah mengerti permintaan aku. Dengan perlahan dia menghampiriku dan meminta maaf kerana teleh menyebabkan aku bersedih dan berjanji tidak lagi menulangi perlakuan seperti itu. Dengan titisan air mata aku memeluk dan memohon maaf darinya kerana tidak dapat menunaikan permintaannya kali ini.

Begitulah telatah haikal yang seolah-olah memahami akan mama dan papanya yang terkadang tidak mampu menunaikan permintaan attas kekurangan kami.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.