assalamualaikum dan salam sejahtera.
mudah-mudahan di laman yang tak seindahnya ini dapat memberi munafaat miski secebis cuma. inshaallah.

Friday, August 28, 2009

bersunat

First june yang lalu haikal telah mencapai apa yang diidamkan selama ini. Boleh dikatakan setiap hari dia akan memohon agar dia disunatkan. Bila aku bertanyakan samaada dia tahu taka pa tu sunat, dengan selamba dia menjawab yang sunat tu potong birdnya. Dan setelah bersunat yang dia tahu, dia akan ke masjid dengan papanya. Aku rasa dia tak tahu bahawa bersunat itu akan menyakitkan. Kami juga tak pernah memberitahu haikal yang bersunat agak menyakitkan.

Tiba harinya first june isnin, kami telah membawa haikal ke hospital untuk disunatkan. Dalam perjalanan ke hospital, haikal tidak henti-henti memberitahu sesiapa saja yang ditemuinya yang dia akan bersunat. Dia terlalu gembira untuk bersunat dan seolah-olah tidak sabar lagi bertemu doctor.

Tepat jam 4 petang haikal dimasukan ke operation room. Hatiku tidak bimbang kerana aku tahu haikal akan ditidurkan semasa doctor melakukan proses bersunat. 1 hour kemudian haikal dihantar kembali ke wad. nampak sahaja aku dia mula menangis mengadu kesakkitan. Lantas aku memeluk dan memujuknya. Setelah diberi ubat penahan sakit, setengah jam kemudian, dia dah mula nak bercakap dan minum. Lebih kurang 2 hour kemudian, setelah haikal didapati boleh kencing tanpa berdarah kami pun dibeanarkan pulang.

Alhamdulillah di malamnya dan hari-hari berikutnya dia tak membuat ragam atau mengadu sakit. Dan birdnya juga sentiasa kering. 3 hari haikal dah mula pakai seluar yang lembut. Pada mulanya dia agak takut juga nak pakai seluar, tapi setelah dicuba-cuba dan terasa tak menyakitkan, dia terus memakainya.

No comments:

Post a Comment

Komen anda sesungguhnya inspirasi buat saya. Terima kasih daun keladi, sudi-sudikanlah jenguk ke sini.